Thursday, February 28, 2013

Apa pulak yang di maksudkan hidayah


Sila baca Tuan Tuan dan Puan Puan

Tempoh hari sudah kita bicarakan tentang Rahmat dan Berkat. 2 benda yg bukan boleh di lihat secara fizikal hanya dapat di  rasai dan 2 benda yang Sangat kita perlukan untuk melalui kehidupan seharian. Itu jugalah 2 benda yang Allah galakkan kita mendoakan sahabat taulan kita apabila bersua - all the time.

This morning, friday, terpikir untuk mendalami apa maksud Hidayah dan dari dulu saya memang sentiasa tertanya tanya apa pulak yang di maksudkan hidayah.

Mengapa kita minta supaya dapat hidayah. Kekadang terjemahan Al Quran selalu mengatakan Petunjuk. Berkali kali juga Allah sebut dalam Al Quran, contohnya Surah Al Kahfi Ayat 17 " Sesiapa yang diberi Hidayah Petunjuk oleh Allah, maka dialah yang berjaya mencapai kebahagiaan dan sesiapa yang disesatkanNya, maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolongyang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya."

Sesiapa yang selalu baca Al Quran, pasti akan selalu "teringat ingat" yang Memang Allah sentiasa menyebut nyebut tentang perkara hidayah dan selau juga menyebut tentang sesat.

Hidayah lawannya sesat.

dalam al fatihah - kita minta ditunjuki  jalan yang lurus..

dalam duduk antara dua sujud - wahdini. tunjuki daku

Persoalannya yang nak di pecah rungkaikan di sini adalah maksud 'hidayah' atau maksud 'petunjuk'

apa beza atau apa maksud bila kita kata orang ni dapat 'Petunjuk'

orang ni sesat

apa bezanya

Bila di Rujuk nama Allah , Al Hadi, dalam englishnya bermaksud The Guide

maka inilah yang saya perkatakan.

Hidayah, atau Petunjuk yang selalu kita minta minta adalah
sebenarnya Tunjuk Ajar dari Allah.
kita sentiasa minta Tunjuk Ajar dari Allah. itu maksud kita minta Hidayah atau kita minta 'Petunjuk' . sebab dalam bayangan kita tak akan tepat kalau kita sebut dalam fikiran 'Petunjuk' sebab ia mungkin membayangkan 'Petanda'

Maka dalam kepala bila sebut Hidayah, Petunjuk, vocab dalam Minda kena Tukar kepada 'Tunjuk Ajar' seperti sesuainya maksud 'Guide'.

Maka ini semua di tulis? sebab kita tidak mau kelemahan perbendaharaan kata Bahasa Melayu menjadikan kita JAUH dari memahami sesuatu yang sepatutnya SIMPLE difahami, sesuatu yang sepatutnya dari KECIK boleh kita ajar anak kita - wahai anakku, GURU SEBENARNYA GURU yang kita patut minta TUNJUK AJAR kepada kita adalah ALLAH.

Mintalah TUNJUK AJAR dari ALLAH setiap hari.

Kerja tanpa Guidance, atau tanpa Orang Atas Review, selalunya jadi mengarut (atau sesat) terutama bila orang yang tidak tahu itu ASSUME tentang sesuatu TASK punya Objective atau How to Properly doing it.

Think about it.

K.A.S.

No comments:

Post a Comment