Monday, May 27, 2013

KUASA HARI INI

1. Pernah fikir tak mengapa hari ini yahudi begitu kuat? Walhal bangsa ini dikutuk, dihina dalam Al-Quran dan juga kitab-kitab lain. Dalam sejarah Jerman (Adolf Hitler) tak teragak-agak melakukan penyembelihan 6 juta umat yahudi ketika perang dunia ke-2. Tidak pernah dalam sejarah dunia moden, sesebuah bangsa dihina sebegitu rupa.

2. Secara purata 14 juta yahudi seluruh dunia hari ini. 7 juta di AS, 5 juta di asia, 2 juta di eropah 100 ribu di Afrika. Purata umat Islam pula 1.6 bilion terdiri dari pelbagai bangsa pada hari ini. Secara nisbah setiap orang yahudi ada 100 umat Islam, 1:100. Tetapi mengapa yahudi beratus kali ganda lebih kuat berbanding umat Islam hari ini?

3. Sigmund Frud (bangsa yahudi) menemui teori psikoanalisi. Gertude Elion menemui dadah melawan leukemia. Elie Metcnikoff memkaji dan menjumpai punca penyakit berjangki. Ralp Lauren (Polo, Levis strauss). michael dell (Computer Dell). Sergey Brin (google). Howard Schultz (Starbuck) dan ramai lagi.

4. Dalam tempoh 150 tahun lalu, 14 juta orang yahudi menang sedozen hadiah nobel. umat Islam yang berjumlah 1.6 bilion hanya menang 3 hadiah nobel.

5. Mengapa Islam lemah? Benar sabda Rasulullah bahawa umat Islam akhir zaman ibarat buih di lautan, walaupun banyak tetapi mengikut arus kemana ia pergi.

6. 57 negara OIC dan semuanya terdapat lebih kurang 500 universiti yang dimiliki umat Islam bersamaan tiga universiti untuk setiap tiga juta penduduk . di AS 5758, India 8407. Namun pada tahun 2006 kajian oleh Universiti Jiao Tong yang membuat perangkaan akademik bagi seluruh universiti di dunia tidak ada satu pun universiti umat Islam berada di tangga 500 teratas dan terbaik dunia.

7. Data yang dikumpulkan hari ini, kadar celik huruf di negara mejoriti yang beragama kristian purata 90% dengan 15 daripadanya dengan kadar 100%. Negara yang mejoriti umat Islam pula sekitar 40% dan tiada lagi negara Islam yang mencatat kadar celik huruf 100%. Sedangkan wahyu pertama diturunkan kepada Rasulullah di Gua Hira adalah Iqraa (bacalah!)

8. Mengapa kita tidak berkuasa? kita gagal menguasai ilmu pengetahuan dengan baik. kita gagal meningkatkan kesedaran dan penghayatan ilmu. English is everything, dulu Arabic is everything. Kedua-duanya bahasa tamadun, bahasa ilmu, bahasa ekonomi sesuatu tamadun dan bahasa Al-Quran.


No comments:

Post a Comment